Наш навчальний заклад


Гурток "Йога "
Версія для друку

Оздоровлюємо дітей  за допомогою нетрадиційних

технологій: йога та Су-Джок терапія

 

Ви, напевне, помічали, що неабиякою популярністю нині користують східні методики оздоровлення організму, зокрема різні види йоги та Су-Джок терапія. Гадаєте, що вони орієнтовані лише на нас, дорослих? Зовсім ні! У дещо видозміненому вигляді такі нетрадиційні оздоровчі технології можна застосовувати і в дошкільному навчальному закладі,  адже так само корисно вони впливатимуть і на організм дитини

Дитина, як і доросла людина, — це частина природи, яка, хоча й  живе та розвивається за її законами, утім має свою програму  розвитку. І вихователю, який працює з дитиною, важливо зрозуміти  її особливості та з огляду на це створити сприятливі умови для радісного світосприймання дошкільника, збереження та зміцнення здоров`я.

Педагоги дошкільних навчальних закладів сумлінно стежать за  тим, щоб діти виконували всі рекомендації науковців щодо зміцнення власного здоров'я. Утім ми помітили, що цей процес не завжди має позитивні результати. А все тому, що здоров'я насамперед: залежить від стану психіки та ще низки умов. Тож мало лише спонукати дитину ретельно виконувати фізичні вправи, потрібно враховувати й інші чинники, які мають безпосередній вплив на її здоров'я, як-от:

стосунки з дорослими, особливо з батьками, їх емоційне  забарвлення;

спосіб життя, зокрема руховий режим;

особливості харчування, сну тощо.

Не сприяє поліпшенню здоров'я нашого організму і брак свободи та самоорганізації, бо це неприродний його стан. Ми повсякчас забуваємо, що людина тісно пов`язана з природою. І віддалення і неї, порушення її законів спричиняють виникнення хвороб.

Тож ми повинні навчитися раціонально використовувати цілющі дари природи, не діяти всупереч її законам, а сприймати Ні мудрого наставника, аби бути щасливими та здоровими проти усього життя. Саме така філософія лежить, зокрема, в основі східного вчення — йоги, а також корейської технології — Су-Джок терапії.

Су-Джок терапія

Під час пошуку ефективних і водночас цікавих для дітей способів оздоровлення ми звернули увагу на нетрадиційну корейську  технологію — Су-Джок терапію. У перекладі з корейської мови «су» — це «кисть», а «джок» — «стопа». Су-Джок терапія має на меті мобі­лізувати організм за допомогою стимулювання біологічно активних точок, які знаходяться на кистях рук та ступнях ніг.

На кистях рук і ступнях ніг розміщені зони, які є дзеркальним відображенням проекцій внутрішніх органів, хребта і м'язів нашого організму.

Під час масажу біологічно активних точок, який доцільно про­водити після медитаціиних вправ, діти передусім отримують заряд бадьорості. Також ця терапія має оздоровлювальний ефект: поліп­шується кровообіг та пришвидшується перебіг обмінних процесів, підвищується реактивність і стійкість всього організму до зовнішніх впливів, стимулюється психоемоційний стан організму. У результаті дитина готова до навчальної діяльності.

Су-Джок терапія дає змогу дітям отримати ази знань, як за до­помогою використання дарів природи (лавровий лист, зерна пшени­ці, квасоля, гречка, насіння гірчиці) під час масажу лікувати застудні захворювання та поліпшувати роботу життєво важливих органів.

Хатха-йога

Однією з нетрадиційних технологій оздоровлення є хатха-йо­га (від «ха» — сонце, «тха» — місяць). З-поміж інших видів йоги для роботи з дошкільниками ми обрали саме цей передусім тому, що основна увага тут зорієнтована на фізичне вдосконалення та зміц­нення організму.

Основними елементами хатха-йоги є так звані асани (фізичні вправи), пранаяма (дихальні вправи) та дхйана (медитація).

Асани йоги — це спеціальна гімнастика, що розвиває гнучкість. Вони надзвичайно корисні для дітей, які часто перебувають у емо­ційному напруженні. Адже, що частіше людина перебуває в такому стані, то більше «костеніє» її тіло.

Пози йоги нормалізують функції всього організму дитини, ре­гулюють такі мимовільні процеси, як дихання, циркуляція крові, травлення, виведення шлаків, метаболізм; позитивно впливають на

роботу всіх залоз внутрішньої секреції та інших органів. Такий результат досягаєть­ся в основному за допомогою глибокого дихання, яке супроводжує всі пози.

Більшість вправ хатха-йоги є природ­ними фізіологічними рухами, які копію­ють пози тварин, птахів, людей тощо. Для роботи з дошкільниками ми добираємо ті пози і вправи, які нагадують рухи відомих їм тварин. Тож: дітям і легко, і цікаво їх ви­конувати.

Під час медитації діти розслаблюють­ся та намагаються зануритися у власний духовний світ, направляючи в нього те­пло, любов, радість, світло. Медитація для малюків повинна бути цікавою, різноманітною і насамперед глибокою. В її основі, лежить контроль над власною увагою, тому і час вправ-медитацій діти вчаться упродовж певного часу зосереджуватися на якої» предметі або процесі. Це важливо для самоорганізації та зібраності дошкільників.

Психологічні тренінги, якими є вправи- медитації,   забезпечують  стан  врівноваженості й душевного спокою, налаштовуючи дитину на цікаву для неї роботу. Цьому сприяє використання відповідного музичного проводу. Так, під час медитації ми використовуємо лікувальні аудіозаписи звуків природи Стефана Недериці, зокрема запис «Еффект Моцарта», «Солодкі сни» та «Книга живих».

Класичну музику доцільно використовувати перед денним сном у поєднанні з ароматерапією.

Сахаджа-йога

Надзвичайно цікавим і цінним для нас стало пізнання та впровадження в роботу з дошкільниками сахаджа-йоги. Це особливий метод медитації, спрямований на встановлення внутрішнього баланс фізичного, емоційного та ментального стану людини.

Медитація дає змогу дітям глибше пізнати себе і зрозуміти та істини:

в всередині кожної людини є мир і краса, які випромінюю! ся сонцем, але ми часто гасимо їх;

у кожному з нас тече океан радості і щастя, але ми забруднюємо його;

людина «благоуханна», як квітка, тільки вона швидко в`яне;

навіть коли на вулиці сувора та холодна зима, всередині нас живе непереможне літо, потрібно лише відчути це.

Організовуючи медитацію для дошкільників, ураховуємо, діти здатні глибоко емоційно переживати біль та радість, і їм важливо, щоб ці переживання були почуті іншими людьми: педагога» батьками, дітьми.

Елементи хатха-йоги, Су-Джок терапії, психогімнастики та масажу ми використовуємо не лише на заняттях з фізкультури, а й; час ранкової гімнастики (див. Додаток), комплекси вправ якої роз роблено на весь навчальний рік.

Спостерігаючи за результативністю упровадження згаданих; традиційних технологій оздоровлення в освітній процес дошкільного навчального закладу, ми помітили, що такі заняття позитивно впливають не лише на фізичне здоров'я дошкільників, а й на їхній загальний розвиток.

 

Комплекси вправ ранкової гімнастики з елементами хатха-йоги, Су-Джок терапії, психогімнастики та масажу для дітей старшої групи

 


ВЕРЕСЕНЬ

Ввідна вправа-медитація «Сонечко»

Діти стають кружка.

В. п.: стоячи, руки підняті вгору.

Вихователь: Погляньте угору на сонечко! Воно щедро дарує кожній дитині по сонячному зайчи­кові, які оселяються в ваших серцях. Нумо потяг­немося вгору — до сонечка. А тепер рухами від грудей «розсипаємо» його світло навколо себе.

Вправа «Заряд бадьорості»

В. п.: сидячи.

Вихователь: Сядьте вільно. Витягніть уперед руки і приготуйте два пальчики: великий і вказівний. Візьміться ними за кінчики вушок. Промовляю­чи «Вушка, вушка чують все!», помасажуйте вуш­ка коловими рухами десять разів в один бік і де­сять — у другий. А тепер опустіть руки, струсіть долоньками. Приготуйте вказівний палець, витяг­ніть руку і поставте його між бровами над носом. Промасажуйте цю точку коловими рухами по де­сять разів вправо та вліво зі словами: «Прокидай­ся, третє очко». Опустіть руки, струсіть долонь­ками. Зберіть пальці руки в кулак, відшукайте внизу шиї ямку, покладіть туди кулак. Зі словами «Я вдихну, дихну, дихну!» промасажуйте ямку де­сять разів в один бік і десять — у другий. Ви чудо­во все бачите, чуєте, відчуваєте.

Вправа «Дихання»

В. п.: стоячи, ноги на ширині плечей, руки на поясі.

Повільно вдихаємо через ніс, на 3 с. затри­муємо дихання, повільно видихаємо. (Вправу по­вторити 4 рази.)

Вправа на зміцнення м`язів шиї

В. п.: те саме, що в попередній вправі. Виконуємо  рухи  головою  вперед-назад та в сторони. (Вправу повторити 4 рази.)

Вправа на утримання рівноваги, розвиток м`язів грудної клітини,  плечового пояса

В. п.: стоячи, ноги разом, руки вздовж тулуба.

Підводимося на носках, руки розводимо в сторони. На вдиху виконуємо 4 обертальні рухи руками вперед. Повертаємося у в. п. і виконуємо те саме, обертаючи руками назад. (Вправу повто­рити 3 рази.)

Вправа на зміцнення м`язів тулуба

В. п.: стоячи, ноги на ширині плечей, руки вздовж тулуба.

Виконуємо повільні нахили тулуба вправо, вліво, вперед, назад. Ставимо ноги разом та охоп­люємо руками коліна, притискаючи голову до ко­лін. (Вправу повторити 4 рази.)

Вправи на зміцнення м`язів ніг

1.В. п.: присівши на одну ногу, друга витяг­нута вперед, руки спираються на підлогу.

Не відриваючись від підлоги, міняємо поло­ження ніг. (Вправу повторити 4 рази.)

2.В. п.: сидячи на підлозі, ноги зігнуті в ко­лінах, ступні разом, руки на колінах. Натискаючи руками на коліна, розводимо їх і кладемо на під­логу. Відтак повертаємось у в. п. (Вправу повтори­ти 4 рази.)

Вправа-релаксація

В. п.: лежачи.

Лунає музика. Відпочиваємо, лежачи на спи­ні, протягом хвилини.

ЖОВТЕНЬ

Вправа-медитація «Створи сонце в собі»

В. п.: стоячи.

Вихователь: У природі є сонце. Воно всім сві­тить, всіх любить і всіх гріє. Нумо створимо сон­це в собі. Заплющимо очі й уявімо у своєму серці маленьку зірочку. Подумки направляємо їй про­мінець, що несе любов. Зірочка збільшилась. На­правляємо промінець, який несе мир. Зірочка знову збільшилась. Направляємо промінець з до­бром. Зірка стала ще більшою. Тепер я направляю до зірочки промінці, що несуть здоров'я, радість, тепло, світло, ніжність і ласку. І зірочка стає вели­кою, як сонце. Вона несе тепло всім-всім. Відчуй­те це, витягніть руки перед собою.

Психогімнастичний етюд

В. п.: стоячи.

Вихователь: Нумо привітаймо лікарів Природи, котрі дарують нам здоров'я. Опустіть руки вниз, долоні тримайте горизонтально до підлоги і вго­лос промовте: «Я вітаю тебе, Земле!». Простяг­ніть руки перед собою долонями догори зі сло­вами: «Я вітаю тебе, Водо!». Зігніть руки в ліктях і піднявши долоні до плечей, зверніться до неба:

 

«Я вітаю тебе, Повітря!». Піднімаємо руки доло­нями догори: «Я вітаю тебе, Сонечку!».

Вправа «Глибоке дихання»

В. п.: руки (долоні) на животі.

— зробити вдих — втягнути живіт, на 3 с. затримати дихання;

— зробити видих — надути живіт, на 3 с. затримати дихання.

(Вправу повторити 4-5 разів.)

Вправа для зміцнення м`язів шиї

В. п.: стоячи, руки опущені вздовж тулуба. Нихиляємо   голову  вліво-вправо,   вперед-назад.

Асана «Дерево»

В. п.: стоячи, п'ятки і носочки разом, руки опущені вздовж тулуба.

Піднімаємо праву ногу, притискаємо сто­пу до внутрішньої поверхні лівого стегна. На вдиху піднімаємо руки вгору, з`єднуємо долоні. Дихаємо глибоко. Утримуємо рівновагу, стоя­чи на лівій нозі. Уявляємо себе деревом: ноги — це коріння, що глибоко входить у прохолодну землю, тіло — міцний стовбур, руки — тонкі гі­лочки і листя дерев, вони піднімаються до неба, відчуваючи сонячне тепло, вбирають його, воно наповнює все тіло. (Вправу виконувати протя­гом 5-15 с.)

Асана «Гора»

В. п.: стоячи, руки підняті вгору долонями всередину, ноги напівзігнуті.

(Утримувати таку позу 10 с.)

Вправа на розтягування

В. п.: сидячи на підлозі, ноги разом.

Під час видиху повільно нахиляємося в ред, руками охоплюємо стопи, лобом доторк мося до колін, коліна не згинаємо. (Утримув таку позу 2-15 с.)

Очищувальне дихання «Ха»

В. п.: стоячи.

Робимо глибокий вдих носом. Водночас піднімаємо прямі руки над головою, долоні можуть бути з`єднані. Робимо глибокий видих, удвічі д ший за вдих, через рот, промовляючи «Ха». разу промовляючи слово, різко нахиляємо ту/ і опускаємо руки вниз. Рухи рук нагадують процес рубання дров. Вихователь каже дітям, що час видиху вони звільняють свій організм від роб і втоми.

ЛИСТОПАД

Вправа-медитація « Сонячний зайчик»

В. п.: стоячи.

Вихователь: Сонячний зайчик застрибнув вам в  очі. Заплющіть їх. Зайчик побіг по личку — ніжно погладьте його долонями. Ось зайчик на лобі, носику, на ротику, на щічках. Погладжуйте тихенько, щоб не сполохати. Погладжуйте його шию, животик, руки ноги. Ой, зайчик забрався комірець. Погладьте його там. Сонячний зайчик  любить, пестить вас. Ви подружилися з ним.

Точковий масаж

В. п.: стоячи.
Вихователь:

Аби бути дужими та спритними,треба, щоб кожна клітинка нашого організму
була здорова. У наших долонях сплять крихітні гномики. Нумо їх розбудимо: швидко-швидко  потріть долоньку об долоньку. Відчуваєте, як долоньки стали гарячими. Це гномики прокинулися і понесли здоров'я у кожну клітинку вашого
організму. А тепер побавимо гномиків. Притисніть долоні до щічок і зробить вдих-видих. Тепер  розбудимо їхніх братиків у кожному пальчику:
у вказівному — щоб полікувати шлунок, у середньому — печінку, у великому — щоб кров добре циркулювала кровоносними судинами у вашому організмі, у безіменному — щоб стимулювати роботу мозку), у мізинчику — щоб ліпше працювало   серце і легше дихалось легеням. (Діти потирають відповідні пальчики лівої руки правою рукою і навпаки.)  

Ще не прокинулися гномики у вушках. Загніть швиденько вушка вперед, спочатку пальчиком, а потім іншими пальчиками. Притисніть  вушні раковини до голови та відпустіть. Повто­ріть ще кілька разів. А тепер захопіть пальчиками великого і вказівного пальців мочки вушок. По­тягніть їх униз і відпустіть. Повторіть 5-6 разів.

Настала черга розбудити гномиків у ногах. Постукайте легенько пальчиками по ногах (діти злегка постукують по сухожиллях на ногах і під колінами протягом 20 с).

Хатха-йога

Вправи на зміцнення м`язів шиї (див. Вере­сень).

Асана «Голова до коліна»

В. п.: сидячи, ноги витягнути.

Згинаємо ліве коліно і кладемо ліву стопу якомога вище на праве стегно. Робимо вдих, втя­гуємо живіт і злегка вигинаємо верхню части­ну грудини. Робимо видих, нахиляючись уперед і дістаючи пальцями рук праву стопу. Лобом до­торкаємося до правого коліна. Залишаємося в кожній позі на 3-10 с. Повертаємося у в. п. По­вторюємо 1-2 рази.

Вправа «Качалка»

В. п.: сидячи на підлозі, ноги зігнуті в колі­нах, руками з'єднані в «замок», ними притискає­мо коліна до тулуба.

Округлюємо спину і швидко розкачуємося вперед-назад.

Асана «Змія»

В. п.: лежачи на животі, коліна і п'яти разом, носки впираються у підлогу, долоні біля тулуба напроти плечей, пальці рук з'єднані, підборіддя впирається в підлогу.

Вагу тіла переносимо на долоні і повільно піднімаємо догори, опираючись на них, голову,

плечі, тулуб. Руки до кінця не випрямляємо в лік­тях, дивимося вгору.

Вправа «Підйом»

В. п.: лежачи на спині, руки за голову.

Робимо вдих; водночас піднімаємо голову, плечі і ноги, коліна не згинаємо. Утримуємо таке положення протягом 1-5 с. Робимо видих.

Асана «Метелик»

В. п.: сидячи на підлозі, коліна зігнуті й роз­ведені, стопи з'єднані.

Складеними в «замок» руками охоплюємо ступні та підтягуємо їх до ближче до тулуба. Но­гами, зігнутими в колінах, виконуємо ритмічні, пружні погойдування. Намагаємося сісти, тор­каючись стегнами підлоги. Уявляємо себе мете­ликом, який сидить на квіточці. Наші коліна — це його крила.

Очищувальне дихання «Ха» 

Новини

Сонечко

Архів новин