Наш навчальний заклад


Культура спілкування
Версія для друку

Культура мовленнєвого спілкування

Пам'ятка для батьків

Як тільки малюк народився, починайте із ним спілкуватися.

Розмовляйте неголосно, м'яко та чітко, у жодному разі не «сюсюкаючи». Колискові, мамині «примовки», татові майже «дорослі» розмови дають дитині можливість слухати мовлення, запам'ятовувати його звучання та ритм.

Починати читати потрібно якомога раніше, щоб малюк раніше починав говорити. Виразне, емоційне читання та розповідання вголос веселих, ритмічних дитячих віршів і потішок теж обов'язково принесуть свої плоди. Ви помітите, що поступово дитина звикне до читання, і навіть по-своєму буде просити Вас про це.

Мультфільми бажано показувати дітям не раніше трьох років, причому ретельно підбираючи репертуар. Американські мультики не розвивають у дітей текстового мислення. У нашій культурі прийнято дуже рано прилучати дітей до тексту: уже найменшим читають вірші, розповідають казки. Будь-яка вітчизняна дитяча книга, навіть для однорічних - це, насамперед, зв'язний текст, а не картинка із підписом, як в американських книгах. Теж саме можна і сказати про мультфільми. Класичний український або російський мультфільм - це жива казка, американський - озвучений комікс.

Для розвитку мовлення дуже корисні дитячі ігри «Нісенітниця», «Зіпсований телефон», «ТАК або НІ», тому що, граючи в них, дитина вчиться використовувати різні слова, слухає їх правильне і неправильне звучання.

Ставте з малятами спектаклі та сценки. Нехай спочатку вони будуть коротенькими. Зате незабаром малюк буде із задоволенням розучувати прозу або вірші.

Оскільки найбільше часу дитина проводить із мамою, дуже важливо, як вона розмовляє. Якщо мама перекручує слова, «сюсюкає», то існує велика ймовірність того, що і малюк буде неправильно вимовляти слова. Тому що він так звик. І знадобиться робота логопеда, щоб усунути недоліки.

Якщо малюк не вимовляє деякі звуки, не поспішайте його сварити. Просто спокійно виправляйте його та просіть вимовити слово правильно. При цьому Ви можете продемонструвати, як саме потрібно зімкнути або розімкнути губи, куди відправити язичок, щоб вийшов правильний звук. І тоді в логопедичних заняттях просто не буде потреби. Ви можете розмовляти з дитиною, займаючись домашніми справами, співати їй пісеньки, купаючи у ванні, читати вірші, поки везете її в колясці вулицею.

На постійні заняття із дитиною дійсно потрібен час. Але хіба не можна його заощадити за рахунок чого-небудь іншого, наприклад, балачок із подругою? А нагородою за Ваші праці буде чисте, гарне і правильне мовлення Вашої дитини.

Як навчити малюка говорити правильно і красиво?

1. Якомога раніше починайте читати малюкові, розповідати йому казки і вірші.

2. Не перекручуйте своє мовлення, тому що малюк Вас наслідує.

3. М'яко виправляйте дитину, якщо чуєте, що вона говорить неправильно.

4. Прагніть правильного і чіткого звучання кожного слова.

5. Грайте в ігри, що розвивають дитяче мовлення.

 

                     ЯК ПРИЛУЧАТИ ДИТИНУ ДО КНИЖКИ

Поради батькам
• Створюйте сприятливі умови для розвитку дитини. Варто залучати її до читання книжок змалечку, звертати увагу на оформлення сторінок і змісту в різних виданнях.
• Уникайте будь-якого тиску на малюка.
• Ураховуйте пізнавальний інтерес дитини, надавайте їй свободу вибору (відгадувати запропоновану загадку чи складати власну; слухати вірш чи казку; розповідати про котика чи про собачку тощо).
• Стимулюйте дітей до формулювання власних запитань прямою пропозицією.
• Підтримуйте бажання дитини шукати відповіді не лише на ваші запитання, а й на свої власні, працювати самостійно.
• Схвалюйте результати діяльності малюка. Наголошуйте на позитивних аспектах його індивідуальних особливостей.
• Поважайте дитяче незнання.
• Пам'ятайте, що провідною діяльністю періоду дошкільного дитинства є гра, яка має залишатися значущим чинником розвитку та формування особистості малюка і його психологічних досягнень. Придумуйте власні варіанти ігор за змістом добре знайомих дитині казок, оповідань, віршів чи пропонуйте робити це їй самій.
• Працювати з книжкою можна лише тоді, коли цього хоче сама дитина! Тож читайте з дітьми книжки, розглядайте й обговорюйте ілюстрації, самостійно створюйте завдання за змістом прочитаних творів для окремої дитини чи групи малят. Головне - орієнтуватися на досвід дошкільників, набуті ними знання та рівень сформованості їхніх ключових цінностей, розумно дозувати навантаження. Шлях до педагогічної творчості відкритий

 

 

 



Новини

Сонечко

Архів новин