ФАКТОРИ РЕАЛІЗАЦІІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: Створення команди психолого-педагогічного супроводу Адаптація освітнього середовища закладу Залучення до співпраці батьків Створення позитивної атмосфери Індивідуалізація освітнього процесу ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО АДАПТАЦІЇ ДИТИНИ З РАС У СОЦІУМІ Приймайте дитину такою, якою вона є, любіть її безумовно - це найголовніше! Даруйте дитині якомога більше тілесного зв'язку: беріть на руки, садіть на коліна, обіймайте, притискайте до себе, робіть масаж, практикуйте спільний сон. Створюйте умови для розвитку дитини: знайомтеся з різними методиками взаємодії і роботи з дітьми з аутизмом, об'єднуйтеся з іншими батьками і переймайте їхній досвід. Забезпечте дитині чіткий режим дня, дбайте про те, щоб в її кімнаті був установлений і підтримувався певний порядок - кожен предмет має бути на своєму місці. Значна кількість дітей з РАС схильна до агресії, тому під час спілкування з дитиною зберігайте нейтральний емоційний фон, щоб запобігти проявам гніву, спалахів негативних емоцій і почуттів з її боку. Навчайте дитину конструктивним способам висловлювання агресії: пропонуйте їй у пориві злості побити подушку, потупати ногами, покричати в пластиковий стакан або пакет, порвати газету на дрібні клаптики та ін. Дитина засмутилася або злякалася, кричить, плаче - постарайтеся усунути джерело стресу. Якщо це неможливо, відверніть її увагу, обійміть, скажіть: «Я тебе люблю».
Спілкування має бути конкретним: використовуйте короткі чіткі фрази без абстрактних слів з акцентом на те, що ви прагнете донести до дитини («Візьми чашку», «Будеш їсти банан?»). За необхідності супроводжуйте свою промову жестами, демонстрацією картинки. Якомога частіше озвучуйте дитині свої і її почуття, пояснюйте причину їхнього виникнення ( «Ти кричав, качався по підлозі, і тому я злилася на тебе», «Ти засмутився через те, що розлив чай», «Ти посміхаєшся, тому що побачив собаку і зрадів»). Діти з аутизмом примхливі, готові цілодобово робити одне й те саме і люто протестують, коли їх переривають. Дозволяйте дитині займатися тим, що їй цікаво, але обов'язково встановлюйте межі: «Ти можеш збирати конструктор ще годину, а потім ми підемо на прогулянку». Забезпечте довготривалу роботу із психологом або психотерапевтом, який буде вчити дитину спілкуватися і взаємодіяти з іншими людьми, розпізнавати свої і чужі емоції і почуття. Заведіть домашнього улюбленця. Спілкування з тваринами сприятливо впливає на розвиток мозку й емоційної сфери дитини.
Дбайте про те, щоб дитина якомога частіше знаходилася в середовищі доброзичливо налаштованих дітей і дорослих, за можливості відвідувала інклюзивну групу (клас) у звичайному дитячому садку (школі). Щодня займайтеся з дитиною, яка не говорить, використовуючи комунікативні картки РЕС8. їх можна купити, скачати з Інтернету або зробити власноруч. У дітей з аутизмом порушений емоційний інтелект - його можна виховувати, формувати шляхом постійних тренувань у спілкуванні із членами сім'ї, однолітками, однокласниками, вчителями та ін. Діти з аутизмом відчувають певні сенсорні проблеми, оскільки інформацію з навколишнього середовища вони сприймають частинами. Наприклад, спочатку вони реагують на світло, потім - на звук, після цього - на образ... І поки їхнім мозком розпізнається один подразник, надходить інший, унаслідок чого інформація обробляється уривками, порціями. Саме тому їхня поведінка виглядає неадекватною. Однак здатність мозку одночасно переробляти інформацію, що надходить, можна і потрібно тренувати. У дітей з аутизмом дуже високий потенціал, але вони ліниві, апатичні, страждають на синдром дефіциту уваги (і гіперактивність). Тому важливо знайти не тільки сферу їхньої компетенції, а й придумати, як їх можна надихати, зацікавлювати, мотивувати, спонукати до тієї чи іншої діяльності. У дитини важливо розвивати самостійність, терпляче і наполегливо прищеплювати навички самообслуговування. Моделюйте якомога більше ситуацій, в яких дитина може імітувати ваші дії, копіювати поведінку: наприклад, разом з нею перед дзеркалом чистьте зуби, зачісуйтесь, застібайте ґудзики та ін. Розвивайте в дитини почуття прекрасного - перш за все за допомогою класичної музики, що не тільки забезпечує відчуття психологічного комфорту і безпеки, а й сприяє розвитку уваги й інтелекту. За можливості ходіть з дитиною до театру, музеїв, на виставки. Імпульсивність - характерна риса дітей з аутизмом, що залишається на все життя. Це треба враховувати під час вибору професії - краще, якщо вона буде вільною, творчою, інтровертною. Чому в нашої дитини аутизм? На сьогоднішній день достовірна природа аутизму невідома. Серед основних причин виникнення розладів виділяють спадкові чинники і вплив середовища. Також припускають, що могло мати місце порушення розвитку головного мозку ще у внутрішньоутробному періоді. Головний мозок міг постраждати як через відсутність поживних речовин, так і від дефіциту кисню. На жаль, усе це залишається на рівні припущень. Роль спадковості як причинного фактора теж не доведена. Як поводитись з дитиною, яка має розлади аутистичного спектра? Будьте логічні й послідовні. Якщо ви обрали певну модель поведінки з дитиною-дотримуйтеся її. Зміна вашої поведінки призведе до розгубленості дитини та несприятливо позначиться на емоційному стані. Будьте терплячі. Поведінка вашої дитини не зміниться за один день або за тиждень. Можете завести щоденник, до якого можна записувати всі (навіть невеликі) успіхи дитини. Ці записи будуть нагадувати вам про те, що ви рухається в правильному напрямку. Обов`язково навчіть дитину слова « стоп» , адже вона може не розуміти, що її підстерігає небезпека- наприклад,може переходити вулицю прямо перед машиною або торкатися гарячих предметів. Якщо малюк буде твердо знати слово «стоп», ви зможете уберегти його від багатьох травм. Не карайте дитину. Дитина, яка має аутизм, не здатна провести паралель між поганою поведінкою і покаранням, тому просто не зрозуміє .за що її лають. Робіть з дитиною фізичні вправи: вони допомагають знизити стрес і приносять позитивні емоції. До речі, більшість дітей а аутизмом люблять стрибати на батуті. Протягом дня влаштовуйте дитині перерви, під час яких вона зможе побути на самоті. Ви можете залишити її в дитячій кімнаті, у своєму дворі і т.п. Обов`язково подбайте про те, щоб дитина перебувала в безпечній обстановці і не могла собі нашкодити. Пам`ятайте набуті дитиною навички починають працювати не відразу. Іноді дитина, навчившись певної дії (наприклад, відвідувати туалет), не відразу може застосувати її в інших сферах свого життя (наприклад, самостійно відвідувати туалет у школі). Розкажіть дитині, в яких ще ситуаціях вона може використовувати свої навички. Постійно повторюйте пройдене , щоб дитина не забувала набуті навички та знання. Зверніть увагу на те, що під час стресу або хвороби дитина може повернутися до початкової поведінки. Займайтеся з дітьми щодня, тільки регулярність може принести результати. Починайте з хвилин і поступово доведіть час занять до 2-3 годин на день з невеликими перервами. Розмовляйте з дитиною повільно, чітко і спокійно. Краще використовувати короткі речення, на початку яких слід вимовляти ім`я дитини, щоб вона добре зрозуміла, що звертаються до неї. Якщо дитина не може відповісти вам словами, знайдіть інші способи спілкування. Наприклад, за допомогою краток з малюнками або фотографій. Хваліть дитину кожного разу, коли вона робить успіхи. Це може бути словесна похвала або нагорода у вигляді улюбленої іграшки, дозволу подивитися мультфільм тощо. Як діагностують розлади аутистичного спектра? Діагностика розладів аутистичного спектра можу бути складною , тому що немає однозначних тестів, що дозволяють діагностувати ці порушення. Щоб поставити діагноз, фахівці спостерігають за поведінкою дитини та її розвитком. Доступними в Україні є тести М-СНАТ, ADOS («Шкала спостереження для діагностики аутизму»). Діагностику та обстеження проводять лікар-психіатра невропатолог. Поряд з зазначеними вище методами використовується апаратна діагностика, яка надає інформацію про вегетативно-нервову систему, функціонування та стан мозку, серцево-судинну систему. Апаратна діагностика проводиться за допомогою таких досліджень: ехоенцефалографія; електроенцефалографія; реоенцефалографія; магнітно-резонансна томографія; комп'ютерна томографія; ультразвукове дослідження; варіаційна пульсометрія (кардіоінтервалографія); електрокардіограма. За допомогою лабораторних досліджень оцінюється імунітет, стан крові, виявляють причини дисбактеріозу та наявність важких металів в організмі. Обов'язковою є консультація невролога, генетика, обстеження на ТОRCH-інфекції (герпесну, цитомегаловірусну, вірус Епштейна-Барра, токсоплазмоз). Багато які батьки цікавляться, як визначити аутизм у дитини самостійно. Існує невеликий діагностичний тест, в основі якого три запитання: Чи дивиться ваша дитина в одну точку, навіть якщо ви намагаєтеся показати їй щось цікаве? Чи вказує ваш малюк на якийсь предмет не з метою його отримання, а для того щоб розділити з вами інтерес до нього? Чи любить дитина грати з іграшками, повторюючи жести та репліки дорослих? Якщо на всі три запитання ви відповідаєте заперечно, це серйозний привід для підозр. Якщо ж ви відповіли ствердно, то, скоріше за все, ви маєте справу зі звичайним відставанням у розвитку мовлення, аж ніяк не з аутизмом. Ознаки аутизму можна поділити на три основні групи: Порушення соціальної взаємодії: Дитина надає перевагу самотності. Дитина уникає дивитися в очі (коли до неї звертаються, вона дивиться на рухи губ або жестикуляцію, але не дивиться прямо в очі). Зазвичай діти з аутизмом не терплять дотиків до себе. Дитина неадекватно реагує на присутність/відсутність мами (або інших рідних людей) — проявляє надмірну холодність і незацікавленість або, навпаки, не може витримати навіть короткочасного розставання. Малюк не копіює поведінку дорослих (хоча після року мав би поводитися, як «мавпочка»). Дитина непередбачувана у своїх реакціях на різні подразники. Як іграшки дитина нерідко використовує незвичайні речі, наприклад, предмети меблів. Проблеми комунікації: Дитина демонструє затримку мовленнєвого розвитку (мало і неохоче говорить) або регрес мовленнєвих навичок (говорить все менше і менше, мовлення зникає взагалі). Малюк не цікавиться навколишнім світом (вік «чому-чок» не настає). Дитина рідко посміхається взагалі і ніколи не посміхається у відповідь. Дитина не реагує на прохання, не вступає в діалог (або вступає з великими труднощами). Малюкові явно не подобається грати з іншими дітьми або з дорослими (відсутні навички ігрової діяльності). Нерідко в мовленні дитини присутні неіснуючі слова або вона повторює те, що тільки-но почула від дорослого (ехолалія). Може говорити про себе у третій особі. Стереотипність поведінки: Дитина безупинно повторює одні й ті самі прості рухи. Дитина або не здатна зовсім до адаптації, або з великими труднощами пристосовується до нових умов життя (навіть поява нових предметів у кімнаті або нового одягу, нового посуду може її лякати і нервувати). Малюку некомфортно в присутності незнайомих людей. Дитина вкрай перебірлива в їжі (їсть тільки обмежений набір продуктів або страв і відмовляється від чогось нового). Якщо батьки помітили перелічені вище ознаки аутистичного типу розвитку, їм обов'язково слід звернутися до дитячого психіатра, щоб переконатися, наскільки їхні припущення мають підставу. Діагноз «ранній дитячий аутизм» може бути поставлений тільки фахівцем — дитячим психоневрологом після ретельного обстеження малюка. Якщо діагноз дитині встановлено, батькам потрібно визначитися з програмою подальшого навчання та розвитку малюка. Для цього важливо проконсультуватися у психолога і корекційного педагога, які мають досвід роботи з такими дітьми, можуть надати розгорнуту характеристику стану психічного розвитку дитини, а також визначити форми і напрями корекційних занять для дитини. Наявність аутизму може встановити лише компетентна команда фахівців на основі врахування всіх компонентів діагностичних критеріїв щодо РАС. Ігротерапія і корекційна робота з дітьми-аутистами Ірина Червак, психолог дитячого садка-школи для дітей з особливостями в розвитку «Дитина з майбутнім» Взаємодію з дитиною з аутизмом необхідно будувати в залежності від діагнозу і реальних можливостей самої дитини. Корекційна робота повинна вестися в декількох напрямах одночасно, серед яких одним з пріоритетних є ігрова діяльність (уміння і бажання дитини грати). У нормі існують такі форми ігрового поведінки: - Маніпулятивна гра (дитина катає, крутить, підкидає іграшку, не звертаючи уваги на її «функції»); - Упорядкування (розкладання предметів у певному порядку - один на одного, в ряд, один в інший і т.д.); - Функціональна гра (використання предметів і іграшок відповідно до їх функцією (наприклад, причісування ляльок іграшкової гребінцем)); - Символічна гра (дитина використовує об'єкт, заміщаючи їм інший об'єкт (наприклад, дитина скаче на паличці, як на коні)); дитина наділяє об'єкт властивостями, якими той не має («У цієї ляльки брудне обличчя»), дитина відноситься до відсутнього об'єкту так, ніби він присутній («Якщо чашка порожня, грає, ніби вона наповнена водою»). Гра дітей з РАС (розладами аутичного спектру), як правило, нефункціональна, несоціалізірована, позбавлена сюжету і символічних рис, ригідність, монотонна, і складається з багаторазово повторюваних маніпуляцій з іграшками (які використовуються не за призначенням) або з неігровими неструктурованими матеріалами (палички, вода, пісок, шматочки тканини, шматки паперу). Тому таких діток треба вчити грати, починається з розвитку предметно-ігрових дій, заснованих на особистісному інтересі дитини до тієї чи іншої іграшці або ситуації. При цьому обов'язково повинні враховуватися ігрові переваги дитини: для заняття - на перших порах береться улюблена або добре знайома дитині іграшка. Дорослий пропонує дитині здійснювати предметно-ігрові дії по наслідуванню, неодноразово повторює їх і супроводжує мовними коментарями. У подальшому дію з іграшкою переходить до сюжетно-отобразітельной грі. Для становлення сюжетної гри дітей навчають грати спочатку поряд з партнером, а потім разом зі своїм однолітком. Лише поступово дітей у ході гри об'єднують в мікрогрупи. Гра дітей в колективі тісно пов'язана з їх уявленнями про взаємини між людьми. Тому необхідно постійно формувати і збагачувати уявлення дітей про роль кожного члена сім'ї, про способи спілкування людей між собою. Гра виховує соціально прийнятні норми взаємин між людьми, навчає підпорядковувати свою поведінку вимогам ситуації і нормам моралі. У ході подальшого навчання ці уявлення збагачуються знаннями дітей про різні професії, про значущість кожної професії для людського суспільства. Робота з аутичними дітьми починається з найелементарніших завдань: 1. Вчити дітей спостерігати за предметно-ігровими діями дорослого і відтворювати їх за підтримки дорослого, наслідуючи його дій. 2. Вчити дітей обігравати іграшки. 3. Виховувати у дітей інтерес до виконання предметно-ігрових дій по наслідуванню і показу дій дорослим. 4. Виховувати у дітей емоційне ставлення до обіграємо предмету або іграшці. 5. Виховувати у дітей інтерес до рухливих ігор. 6. Вчити дітей брати участь в інсценуваннях епізодів знайомих казок. 7. Вчити дітей грати поруч, не заважаючи один одному. У роботі з аутичними дітьми я користуюся елементами таких перевірених програм як: - "More Than Words" ("Більше, ніж слова"), згідно з якою, дитина спілкується не тільки з допомогою слів. Існує багато шляхів взаємодії, різною мірою відповідних соціальним нормам. Проте все, що дитина робить, навіть хитання, бігання туди-сюди або руху своїми пальцями перед своїм обличчям, повідомляє що-небудь про нього, навіть якщо це ненавмисне спілкування. - RDI (Relationship Development Intervention) перша систематизована програма втручання, спеціально призначена для допомоги дітям, які зазнають труднощів, не дозволяють їм досягти вміння будувати відносини природним чином. З її допомогою діти отримують приклади того, що соціальні відносини можуть приносити радість і позитивні емоції. - Соціальні історії, відомі також під назвою "сценарії з життя" [Social Scripts] .. З їх допомогою діти долають невміння усвідомлювати почуття, точки зору або плани інших людей. Як ігротерапевт у своїй роботі за основу я взяла авторську програму Єкжанова Е.А., Стребелева Е.А. «Корекційно-розвивальне навчання і виховання. Програма дошкільних освітніх установ компенсуючого виду». Але, враховуючи індивідуальність і особливості розвитку кожної дитини, дана програма адаптується і терпить коригування щодо потреб і звичаїв кожного з них. Що стає можливим завдяки невеликій кількості дітей та злагодженої, злагодженій роботі педколективу і психологів. У роботі з дітьми я намагаюся дотримуватися заповідей Марії Монтессорі: - Ніколи не чіпай дитину, поки він сам до тебе не звернеться (у будь-якій формі) - Ніколи не говори погано про дитину, ні при ньому, ні без нього. - Концентруйся на розвитку хорошого в дитині, так що в підсумку поганому буде залишатися все менше і менше місця. - Будь активний у підготовці середовища. Проявляй постійну педантичну турботу про неї. Допомагай дитині встановлювати конструктивну взаємодію з нею. Показуй місце кожного розвивального матеріалу і правильні способи роботи з ним. - Будь готовий відгукнутися на заклик дитини, яка потребує тебе, завжди прислухайся і відповідай дитині, яка звертається до тебе. - Шануй дитини, який зробив помилку і зможе зараз або трохи пізніше виправити її, але негайно твердо зупиняй будь некоректне використання матеріалу і будь-яка дія, що загрожує безпеці самої дитини або інших дітей, його розвитку. - Шануй дитини відпочиваючого або наглядача за роботою інших, або розмірковує про те, що він робив чи збирається робити. Ніколи не клич його і не примушуй до інших активних дій. - Помагай тим, хто шукає роботу і не може вибрати її. - Будь невпинним, повторюючи дитині презентації, від яких він раніше відмовлявся, допомагаючи дитині освоювати раніше неосвоєні, долати недосконалість. Роби це, наповнюючи навколишній світ турботою, стриманістю і тишею, милосердям і любов'ю. Зроби свою готовність допомогти очевидною для дитини, яка перебуває в пошуку, і непомітною для того дитини, який вже все знайшов. - Завжди у поводженні з дитиною використовуй кращі манери і пропонуй йому краще в тобі і найкраще з того, що є в твоєму розпорядженні. Питанню інтегрованого навчання та виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку приділяли увагу численні фахівці в галузі соціальної, корекційної, спеціальної педагогіки та дефектології: Л. Аксьонова, В. Бондар, Є. Бондаренко, М. Веденіна, М. Власова, О. Глоба, В. Григоренко, П. Горностай, Г. Іващенко, Б. Пузанов, О. Усанов. В Україні окремі аспекти проблеми інтегрованого навчання висвітлюються у працях А. Колупаєвої, М. Сварника, В. Синьова, Н. Софій, М. Шеремет, В. Тарасун, О. Таранченко, А. Шевцова та ін. Більшість учених вказують на необхідність упровадження нових форм освіти, які б сприяли інтеграції людей з особливими потребами у суспільство. Серед них особливої уваги заслуговує інклюзивна освіта. Мета інклюзивного закладу освіти, як зазначають В. В. Алексєєва та І. В. Сошіна, – «надати всім учням можливість найбільш повноцінного соціального життя, активної участі в колективі, тим самим забезпечуючи найбільш повну взаємодію і турботу один про одного як членів співтовариства» [2, 17-18]. Погодимося із Елен Р. Даніелс та Кей Стаффорд у тому, що «залучення дає можливість малятам з вадами взаємодіяти зі звичайними дітьми, спостерігати за ними, наслідувати їх. Інакше кажучи, діти-інваліди можуть отримувати такий соціальний досвід, як і їхні здорові товариші. Спілкування з інвалідами корисне і для звичайних дітей, їхніх сімей, учителів та місцевої громади» [3, 23]. На сучасному етапі розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами пріоритетного значення набуває створення інклюзивного освітнього середовища. У такому середовищі всі діти навчаються разом у системі масової освіти за загальноосвітніми навчальними програмами, що пристосовані до потреб такої дитини. Серед першочергових кроків у напрямі створення інклюзивного середовища вбачаються такі: відмовитися від стереотипних поглядів на вчителів, учнів і навчальний процес; формувати в школі атмосферу, засновану на ідеях інклюзії; розбудувати школу як громаду; зосереджуватися на співпраці, а не на конкуренції; прищеплювати віру в свої сили кожному члену шкільного колективу [4, 19]. Необхідними умовами формування інклюзивного освітнього середовища в загальноосвітніх навчальних закладах є: визнання педагогом необхідності використання різноманітних навчальних підходів з урахуванням різних стилів навчання, темпераменту й особистості окремих дітей; адаптація навчальних матеріалів для використання по-новому, підтримуючи самостійний вибір дитини у процесі навчання у класі; використання різних варіантів об’єднання дітей у групи; налагодження співробітництва та підтримки серед учнів класу; використання широкого спектру занять, практичних вправ і матеріалів, що відповідають рівню розвитку дитини. Мета цього середовища – орієнтуватися на розвиток особистості та відповідати запитам соціального оточення і сподіванням людини. Освітнє середовище тільки тоді буде інклюзивним, коли матиме ряд ознак: – спланований і організований фізичний простір, у якому б діти могли безпечно пересуватися під час групових та індивідуальних занять; наявність сприятливого соціального та емоційного клімату; створені умови для спільної роботи дітей, а також надання один одному допомоги в досягненні позитивного результату. В інклюзивному освітньому середовищі всі діти здатні досягати успіху. На основі всебічного аналізу літератури з цього питання Д. МакГрегор і Фогельсберг наводять такі переваги для дітей з особливими освітніми потребами: – в інклюзивному середовищі діти з обмеженими можливостями демонструють вищий рівень соціальної взаємодії з іншими дітьми, які таких обмежень не мають; в інклюзивному освітньому середовищі підвищується соціальна компетентність і вдосконалюються комунікативні навички дітей з відмінними здібностями; діти з особливими потребами навчаються за складнішою й глибшою навчальною програмою, завдяки чому процес набуття вмінь і навичок протікає ефективніше, а академічні досягнення покращуються; посилюється соціальне сприйняття дітей з відмінними здібностями завдяки методиці навчання в інклюзивних школах, де воно часто відбувається у формі групової роботи. Працюючи в малих групах, діти навчаються бачити людину, а не її ваду, та починають усвідомлювати, що між ними та дітьми з обмеженими можливостями є багато спільного; дружні стосунки між дітьми з обмеженими можливостями та іншими, що таких обмежень не мають, зазвичай частіше розвиваються в інклюзивному середовищі. Дослідження довели, що діти в інклюзивному закладі мають надійніші й триваліші зв’язки з друзями, ніж діти в сегрегованому середовищі. Це особливо справедливо в ситуації, коли діти відвідують місцеву школу у своєму районі та мають більше можливостей бачитися з друзями після уроків. Аргументи на користь перебування учнів в інклюзивному освітньому середовищі незаперечні. Тому супротивне твердження про те, що решта дітей отримують менш якісну освіту в інклюзивному середовищі чи опиняються у менш сприятливих соціальних умовах, важко назвати аргументованим. У багатьох відношеннях решта дітей від перебування в інклюзивному середовищі отримують стільки ж користі, стільки й діти з особливими освітніми потребами. Присутність дітей з відмінними здібностями в класі ніяк не заважає успішності інших учнів, які не мають обмежень. Діти без обмежених можливостей можуть підвищувати самооцінку та закріплювати знання навчального змісту, виступаючи наставниками для інших. Також вони мають нагоду опанувати додаткові вміння, наприклад, навчитися читати шрифт Брайля чи спілкуватися мовою глухонімих. Навчання цих умінь може відбуватися у ситуації, коли всі учасники процесу усвідомлюють їхню важливість і можуть застосовувати на практиці. Крім того, володіння ними надає можливість для особистісного зростання, якої часто позбавлені діти, що не мали нагоди навчатися поруч з тими, хто має відмінні здібності. Усі діти, перебуваючи в інклюзивному середовищі, можуть навчитися цінувати й поважати дітей з відмінними здібностями. Вони навчаються бачити людину, а не передусім її ваду чи обдарованість, та не помічати пов’язаних із ними соціальних ярликів. |