ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ДО КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ
Діти з особливими освітніми потребами мають інтелектуально-мовленнєві розлади та труднощі у соціальній взаємодії. Щоб допомогти їм подолати ці проблеми швидше, ми використовуємо інтегрований підхід. Він дає змогу в межах одного заняття об'єднати й розв'язувати корекційні завдання розвитку емоційної сфери, зорових функцій та мовлення дітей.
Щоб реалізувати інтегрований підхід, ми розробили тематичні блоки ігор і вправ за кожним напрямом корекційної роботи з дітьми. Елементи кожного блоку ми використовуємо як методичний конструктор - об'єднуємо їх у межах узагальнювальних інтегрованих занять .
Майже всі інтегровані корекційні заняття мають пріоритет - розвиток мовлення дітей. Щоб активізувати сприймання та «запустити» механізми мовлення, до кожного заняття включаємо вправи для формування правильної вимови звуків, окремих складів і простих слів по складах. Окрім дихальних та артикуляційних вправ, застосовуємо ігри з вертушками, кольоровими кульками, прапорцями тощо. Такі вправи й ігри містять візуальні, мовленнєві та емоційні стимули, що сприяє загальному розвитку дітей.
Під час вправи «Надсилаємо SMS-повідомлення» разом із дітьми створюємо «телефон» - ліпимо з пластиліну чи тіста. Потім діти повільно промовляють слова та натискають на «телефон» пальцями. Кожна ямка в результаті натиску - одне слово.
Розвивати вміння проявляти емоції дають змогу веселі ігри з рухами та промовлянням. Щоб привернути увагу дітей, використовуємо іграшки з сюрпризом, яскраві картинки, настільні дидактичні ігри з рухомими модулями, магнітний театр тощо. Динамічний характер матеріалів дає змогу використовувати їх як під час інтегрованих занять, так і в повсякденній діяльності.
Для розвитку основних зорових функцій ми пропонуємо дітям ігри з ліхтариками, візуальні тренажери «Вісімка», «Картинки по кутах кімнати», «Азимут», «Сонечко», «Прапорці». Вони допомагають особливим дітям навчитися зупиняти та переміщувати погляд у різних напрямках, концентрувати та фіксувати його, стежити за рухомим об'єктом тощо.
Інтегрований підхід до корекційної роботи дає змогу сформувати в дітей з особливими освітніми потребами цілісне уявлення про навколишній світ. Проте зазначимо, що він не панацея. Результативність більшою мірою залежить від скоординованої діяльності педагогів, практичного психолога, вчителя-логопеда та батьків.
День народження - улюблене свято
Конспект інтегрованого заняття для дітей старшого дошкільного віку з порушеннями пізнавальної діяльності
МЕТА:
• формувати в дітей уявлення про свята та подарунки як радісні події в житті людини; навчати використовувати слова подяки;
• розвивати мовлення, пам'ять, зорову увагу, логічне мислення;
• вправляти дітей у правильній вимові звуків;
• стимулювати інтелектуально-мовленнєву активність дітей під час мовленнєвих та імітаційно-ігрових вправ;
• формувати здатність до адекватної емоційної реакції на конкретну ситуацію, вміння взаємодіяти з дітьми та педагогом спокійно, доброзичливо, без конфліктів.
ПІДГОТОВЧА РОБОТА:
• читання казки Михайла Пляцковського «Урок дружби»;
• перегляд ілюстрацій;
• бесіда за змістом казки.
ОБЛАДНАННЯ:
• дзвіночки;
• фото дітей;
• картина «Пори року»;
• планшети для малювання піском;
• трафарети цифр;
• кульки з буквами;
• кільця з цифрами;
• щипці-сніголіпи;
• корекційна доріжка;
• просторово-зоровий тренажер «Картинки по кутах кімнати»;
• прапорці;
• відео «Звірі роблять зарядку»;
• аудіозаписи голосів екзотичних тварин.
ХІД:
Вихователь вітає дітей.
Вихователь: Сьогодні ми пограємо у свята, тому на вас чекає багато приємного: подарунки, чарівні слова та добрі справи. Щоб нам було весело, я пропоную вирушити на свято. Раз-два! Раз-два! Веселитися пора!
Мотивувальна гра-розминка
Вихователь промовляє віршик і рухається відповідно до тексту. Діти повторюють рухи.
Плескаємо ручками - хлоп-хлоп-хлоп!
Тупаємо ніжками - топ-топ-топ!
Голову нахилимо - раз-два-три!
Руки підніми! Руки опусти!
Хто у нас молодець? - Я!
Хто у нас молодці? - Ми!
Музична гра «Впізнай мелодію»
Вихователь пропонує послухати пісню про день народження. Під час прослуховування діти відтворюють ритм дзвіночками та підспівують. Вихователь запитує, на яке свято вони потрапили. (На день народження.)
Вихователь: Так, ви маєте рацію, сьогодні день народження у Гавчика (демонструє іграшкове цуценя). Що можна побажати йому в цей день? (Діти висловлюють побажання.) А коли у вас день народження?
Дидактична гра «Коли в мене день народження?»
Перед дітьми - таблиця «Пори року» з календарними позначками та фотографії дітей. Вихователь просить кожну дитину назвати дату народження, обрати пелюстку зі своєю фотографією й поставити її на ту пору року, коли вона народилася. Відтак на відповідному місяці розмістити цифри з датою народження.
Вправа «Веселі чоловічки»
Вихователь пропонує дітям написати піском на планшетах свій вік. Діти виводять пальчиком на піску цифри за допомогою трафаретів. Вихователь просить наймолодшу дитину намалювати маленького веселого чоловічка. Відтак кожна старша дитина малює більшого, а найстарша - найвищого й найбільшого. Вихователь змінює колір фону та вмикає режим миготіння - чоловічки веселяться й танцюють.
Візуальна вправа «Салютики настрою»
Вихователь звертає увагу дітей на те, що Гавчик засумував, і пропонує створити святковий настрій. Відтак роздає дітям прапорці різного кольору на довгих паличках. Діти виконують махи під команди вихователя:
• «Змійка» - вгору, вниз, вправо, вліво;
• «Веселка» - дугою зліва направо і знову наліво;
• «Смайлик» - окреслюють у повітрі маленькі кружечки;
• «Фонтанчик» - піднімають прапорці вгору, з'єднують і разом махають.
Дидактична мовна гра «Подарунки»
Вихователь розповідає дітям, що на день народження зазвичай дарують подарунки, пропонує дітям взяти кольорові коробочки та сісти за столик. Запитує кожного, якого кольору йому дісталася коробочка. Діти називають основні кольори. Вихователь пропонує розглянути картки, що лежать у коробочках, та розповісти, для чого потрібні зображені на них предмети. Відтак пропонує подарувати подарунки Гавчику.
Діти «дарують» подарунки та проговорюють, як їх можна використовувати.
Вихователь: Подивіться, як зрадів Гавчик нашим подарункам! Він дуже ввічливий і дякує нам усім. А які слова подяки знаєте ви? (Діти відповідають.)
Сенсомоторна вправа «Знайди літери на кульках»
На столах - кольорові пластикові кульки з літерами, пластикові кільця з номерами та сніголіпи. Діти беруть сніголіпами різноколірні кульки з літерами «с», «п», «а», «с», «и», «б», «і». Викладають їх на кільця за кольорами, потім розміщують по порядку нумерації. Виходить слово «спасибі». Діти читають слово, артикулюють його по складах, вимовляють тихо й голосно. Вихователь розповідає, що слово «спасибі» - чарівне, тому що люди радіють, коли його говорять, і усміхаються, коли його чують.
Гімнастика для очей «Синичка»
Вихователь повідомляє дітям, що на свято до Гавчика завітала подружка Синичка. Вона запрошує дітей пограти. Діти виконують вправи на тренажері для зору Володимира Базарного. Діти стежать очима за лазерним променем. Відтак повторюють траєкторію, рухаючи рукою з маленькою синичкою на паличці.
Орієнтовні завдання для дітей:
Синичка прилетіла, на будинок сіла.
Вправо полетіла, на ялинку сіла.
Угору летіла, дівчинку зустріла.
Униз помчала, з хлопчиком пограла.
По овалу полетіла, зернятка знайти хотіла.
Вліво-вправо, вліво-вправо, все шукала та шукала!
Динамічна пауза «Зимова прогулянка в зоопарку»
Гавчик та Синичка пропонують дітям продовжити свято в зоопарку. Діти йдуть по корекційній доріжці, імітуючи рухи тварин. Зупиняються перед екраном проєктора. Відтак виконують вправи музичної фізкультхвилинки «Звірі роблять зарядку».
Комплекс вправ візуальної гімнастики «Зоопарк»
Вихователь використовує просторово-зоровий тренажер Володимира Базарного «Картинки по кутах кімнати». Звучить аудіозапис голосів екзотичних тварин. Вихователь запитує, хто це. Діти відповідають. Вихователь фіксує ліхтариком погляд на зображенні кожної тварини. Просить назвати номер клітки та сказати, де вона розташована. Діти слухають по черзі голоси інших диких тварин та імітують їх.
Вихователь повідомляє, що свято добігає кінця. Він дякує дітям за те, що вони були дружніми, привітали Гавчика й розв'язали всі завдання. За це Гавчик пригощає їх цукерками.
ФОРМУЄМО БАТЬКІВСЬКУ КОМАНДУ В ІНКЛЮЗИВНІЙ ГРУПІ
Щоб успішно організувати роботу інклюзивної групи дитячого садка, потрібна взаємодія всіх учасників освітнього процесу. Проте батьки дітей з нормативним розвитком та дітей, що мають порушення психофізичного розвитку, інколи перетворюються на два «ворожих табори». Аби цього не сталося, вихователь-методист і практичний психолог мають допомогти вихователю сформувати міцну батьківську команду.
Саме з вихователем батьки будують діалог та намагаються реалізувати свої побажання щодо навчання і виховання їхньої дитини. Тому завдання вихователя - керувати діяльністю батьківської команди. Він мотивує батьків, організовує, координує та контролює спільну діяльність тощо. Тож як допомогти вихователю у створенні батьківської команди?
1. Знайомство вихователя та батьків
Перші батьківські збори слід присвятити знайомству вихователя та батьків одне з одним. Доречно запропонувати кожному розповісти про себе за такою схемою: ім'я, професія та/або хобі, очікування від перебування дитини в дитячому садку. Вихователь має відрекомендуватися першим: розповісти не лише про свій педагогічний стаж, а й про те, що спонукало його обрати свою професію, що він любить у ній найбільше. Відтак вихователь має передати естафету по колу, заохочувати та підбадьорювати тих батьків, хто з якихось причин соромиться виступати.
Найліпше, якщо на батьківських зборах будуть усі батьки, проте забезпечити стовідсоткову явку майже неможливо. Тож гарний результат - присутність хоча б одного з батьків із кожної родини. Для цього плануйте збори в найбільш зручний для батьків час, наприклад, вечір буднього дня, та запрошуйте їх індивідуально - усно чи письмово - листи, смс-повідомлення, публікації в групах у соцмережах тощо.
Щоб перша зустріч пройшла як по нотах, вихователь має створити невимушену та позитивну атмосферу - розставити стільці кружка та запропонувати батькам щось смачненьке - печиво, тістечка тощо. Це дасть йому змогу перетворити «серйозні батьківські збори» на неформальну та приємну зустріч, а батькам - встановити емоційний зв'язок і сформувати доброзичливе ставлення одне до одного, усвідомити, що батьки «з іншого табору» - такі самі, як вони, і мають схожі побоювання, проблеми та потреби.
Наприкінці першої зустрічі варто розробити орієнтовний план дій та визначити приблизну дату наступної зустрічі.
2. Згладження «гострих» моментів
Вихователь має знизити настороженість батьків дітей з нормативним розвитком до батьків дітей з порушеннями психофізичного розвитку та навпаки. Звісно, протягом однієї зустрічі неможливо зняти ярлики «звичайних батьків» та «батьків дітей з порушеннями психофізичного розвитку», проте можна почати стирати кордони між «ми» та «вони». Для цього вихователь має пояснити батькам, що інклюзія потрібна не лише для суспільного розвитку, а й особистісного - вона корисна для психологічного здоров'я всіх без винятку дітей.
Очевидно, що інклюзія потрібна дітям з порушеннями психофізичного розвитку, щоб адаптуватися в суспільстві. А яку користь можуть отримати діти з нормативним розвитком від перебування в інклюзивній групі? Насамперед, вони навчатимуться підтримувати та допомагати, вибудовувати дружні взаємини з «інакшими» дітьми, незважаючи на їхні особливості. Також завдяки взаємодії з дітьми, що мають порушення психофізичного розвитку, діти з нормативним розвитком легше прийматимуть власні особливості, обмеження та помилки.
В інклюзивній групі слід створити психологічний простір, у якому всі не конкурують, а допомагають одне одному. Адже і серед здорових дітей не всі однаково швидко засвоюють освітню програму, і не всім вдається з першого разу виконувати ті чи ті завдання.
Вихователеві також доцільно запропонувати батькам висловити їхні побоювання щодо спільного перебування в одній групі дітей з нормативним розвитком та дітей, що мають порушення психофізичного розвитку. Бажано, щоб самі батьки розмірковували над питанням, що можна зробити, аби ці побоювання не справдилися. Така безпосередня комунікація й можливість ставити іншим батькам будь-які запитання знижуватиме загальне напруження у групі. Утім, вихователь має регулювати бесіду - забезпечувати можливість висловитися всім, хто бажає, та згладжувати гострі кути.
3. Розподіл ролей серед батьків
Сформована батьківська команда може розв'язувати чимало завдань, що сприяють побудові гармонійного психологічного простору. Щоб діяльність команди була продуктивною, вихователю слід розподілити завдання між батьками. Для цього доцільно сформувати невеликі групи:
закупівельна - закуповує матеріали для творчості, іграшки тощо;
ремонтна - здійснює косметичні ремонтні роботи;
рукодільна - шиє костюми, виготовляє іграшки, дрібні меблі тощо;
озеленювальна - висаджує рослини на території дитячого садка та в групі;
організаційна - проводить екскурсії, свята тощо.
Слід також подбати про те, щоб батьки, які не проявили ініціативу, принаймні без заперечення вступали в ту чи ту групу, зобов'язувалися активно працювати над визначеними завданнями. Якщо матимуть бажання, вони завжди можуть змінити свою роль, але участь у житті дитячого садка - обов'язкова для кожної родини.
Нині заклади освіти дедалі частіше залучають найманих працівників, аби виконати ті чи ті види робіт. Наприклад, генеральне прибирання в групі здійснює клінінгова компанія, а дитячі квести проводять професійні аніматори. Тож, найімовірніше, чимало батьків пропонуватиме замінити свою участь грошима. У такому разі вихователь має м'яко відмовити батькам і пояснити, що, хоча найняти фахівця у певній галузі - швидший та легший спосіб виконати роботу, він не розв'язує головного завдання - сформувати в дітей і батьків ставлення до дитячого садка як спільного дому. Виховання дітей - спільна справа і вихователів, і батьків, тож активна участь батьків - передумова позитивної атмосфери в дитячій групі.
4. Відкрита дискусія
Традиційно під час батьківських зборів вихователь обговорює різні педагогічні питання, інформує батьків про успішність їхніх дітей та розповідає про вимоги адміністрації ЗДО. Утім, з огляду на командоутворювальний потенціал таких зустрічей, інформаційна частина зборів має бути короткою та змістовною. Щоб організувати її грамотно, вихователь має врахувати такі аспекти:
не акцентувати увагу на успіхах чи труднощах окремих дітей. Звісно, важливо повідомляти батькам про будь-які проблеми в навчанні чи взаєминах, проте називати імена та прізвища дітей варто лише під час приватної бесіди. Вихователь має розповідати батькам про результати своїх спостережень - загальний емоційний настрій, успішність інклюзивного процесу в дитячій групі та в дитячому садку загалом;
інформувати про будь-які труднощі безоцінно, аби батьки мали змогу обговорити їх та знайти шляхи розв'язання. Для цього доцільно організовувати дискусії, мозкові штурми та використовувати інші методи формування спільних командних рішень;
завершувати обговорення труднощів однаково виробляти стратегію їх подолання, з якою згодні всі члени команди і для реалізації якої вони готові докладати зусиль.
Пропонуйте батькам готувати запитання до батьківських зборів. Будь-хто може запитати будь-що й отримати відповідь від вихователя та інших батьків. Будь-яка тема може стати предметом спільного обговорення. Можливо, це стане і джерелом нових ідей для вихователя та гарним ресурсом підтримки.
Залучення батьків до педагогічного процесу як партнерів дає їм змогу:
збагнути труднощі, з якими стикається педагог у своїй роботі;
усвідомити, що вони несуть відповідальність за виховання та розвиток дітей, за успішність інклюзивного процесу в групі;
зрозуміти, що вдома потрібно підтримувати та закріплювати ту роботу, яку вихователь розпочав у дитячому садку.
Коли батьки та вихователь випрацюють спільний погляд на проблеми в дитячій групі та ознайомляться з вимогами адміністрації дитячого садка, доцільно переходити до обговорення діяльності робочих груп батьківської команди: які цілі ставили, чого досягли, а чого - ні, що їм завадило тощо. Важливо, щоб таке обговорення не містило осуду та не перетворювалося на пошук цапа відбувайла. Наприкінці обговорення варто спланувати подальші кроки діяльності кожної групи.
5. Спільна діяльність
Окремий напрям роботи - планування спільних заходів для дітей та батьків: свят, екскурсій, суботників тощо. Щоб поліпшити взаємодію між батьками, а також розрядити тривале напруження, вихователь може запропонувати їм будь-який спільний захід, що передбачає неформальне спілкування, приміром, пікнік. Наявність багатьох завдань для розв'язання: зібрати дрова, розвести багаття, приготувати їжу на вогні, провести рухливі ігри тощо - та невимушена атмосфера під час пікніка подарують усім учасникам позитивні емоції, встановлять між ними дружні взаємини.
Щоб «суботники» стали командоутворювальним заходом, їх слід ретельно планувати. На початкових етапах це має робити вихователь. Саме він вирішує та повідомляє батькам, що, як і коли необхідно робити, забезпечує можливість виконання завдань тощо. Утім, розподіляти ролі між батьками слід за їх згодою.
Вихователь має намагатися створити дружню невимушену атмосферу під час батьківських зборів. Кожен із батьків має відчувати, що його думка й зусилля важливі, що всі вони тут - однодумці, які працюють над спільним завданням - створити гармонійний психологічний простір для своїх дітей. Активна участь батьків, обговорення питань, обмін досвідом, позитивний емоційний тон стануть красномовним свідченням ефективних батьківських зборів та роботи команди.
Де ж місце практичного психолога та вихователя-методиста в цій роботі? Нагадуємо, що вони є партнерами та власне здійснюють супровід діяльності вихователя інклюзивної групи. У цьому процесі вони мають виконати два найголовніші завдання: навчити вихователя створювати й розвивати батьківську команду та надати йому максимальну професійну підтримку.
РАНКОВЕ КОЛО
Яким ви бачите ідеальний початок робочого дня? Наш ранок починається з дитячих усмішок, бадьорого настрою та захопливих ідей для спільної діяльності. Як ми цього досягли? За допомогою щоденних ігрових ранкових зустрічей.
Створюємо позитивний настрій
Ранкове коло завжди починаємо з привітання. Позитивне вітання друзів та вихователя поліпшить навіть похмурий настрій. Тому приділяємо цьому ритуалу особливу увагу. Діти стають кружка та звертаються одне до одного. Першим вітається вихователь, а відтак передає вітання в певній формі по колу. Під час цього не поспішаємо, щоб кожна дитина мала змогу висловитися. Щоб урізноманітнити ранки, розучуємо привітальні ігри з простими рухами, співом, елементами психогімнастики тощо. Перевагу надаємо іграм, у які можна грати сидячи або стоячи кружка.
Зазвичай діти самостійно обирають спосіб, яким вони хочуть привітатися одне з одним. Це можливо, бо вихователь в ігровій формі послідовно ознайомлює дітей з вітальними традиціями різних країн. Відтак кожний ранок стає неповторним.
Вчимося комунікувати
Аби поліпшити навички спілкування, використовуємо під час ранкових зустрічей комунікативні ігри. Вони навчають дітей правильно проявляти власні емоції та розуміти емоції оточення. Під час таких ігор кожен може поставити запитання, яке його цікавить, та отримати на нього відповідь. Також діти обговорюють певні ідеї, вчаться слухати та більше дізнаються одне про одного.
Під час гри «Мій настрій» діти обмінюються інформацією про емоційний стан чи те, що їх турбує. Так вони вчаться формулювати власні думки та уважно слухати, щоб потім доречно коментувати інформацію чи відповідати на запитання.
Формуємо дружні взаємини
Щоб згуртувати дитячий колектив і поліпшити взаємодію між вихованцями, важливо щоранку створювати у групі атмосферу єдності, турботи, піклування та доброзичливості. А ще ранкове коло - ліки від агресії. Завдяки різним формам спілкування кожна дитина може розкритися як особистість, розповісти, що її бентежить, та отримати підтримку однолітків і вихователя.
Найліпше об'єднують дітей командні ігри. Але командні ігри ранкового кола особливі - вони позбавлені відчуття суперництва та спрямовані на те, щоб діти отримали задоволення від спільної діяльності. Такі ігри передбачають раптову зміну ситуації та необхідність проявляти творчу ініціативу. За таких умов кожна дитина задовольняє природну потребу творити й отримувати нові враження.
Щоб навчити дітей домовлятися та спільно діяти, використовуємо гру «Природні стихії». Вона має чіткі правила - потрібно уважно слухати й обирати правильні спільні рухи. У той самий час елемент імпровізації створює відчуття спроможності й успішності. За таких умов діти отримують більше задоволення від гри.
Плануємо спільну діяльність
Вранці важливо спланувати свій день. Це дасть змогу правильно розподілити зусилля впродовж дня та встигнути зробити все необхідне. Тому під час ранкових зустрічей вихователь пропонує ігри, які допомагають дітям зорієнтуватися в розпорядку дня, скоординувати власні дії, налаштуватися на спільну діяльність тощо. Аби ранкове коло не перетворилося на заняття, задіюємо майстерність педагога як ігромайстра та постійно вчимося грати разом із дітьми.
Гра «Що спочатку, а що потім?» допомагає навчити дітей планувати діяльність і робити власний вибір. Відтак нести за нього відповідальність. Щоб удосконалити вміння дітей, змінюємо атрибути чи ускладнюємо правила. Нерідко діти пропонують власне бачення гри й цікаві доповнення.
Насамкінець наголосимо - основою наших ранкових зустрічей ми зробили ігри. Саме вони дають змогу дітям у природній для них діяльності спільно розв'язувати цікаві завдання, планувати день та обмінюватися новинами. Тому кожен наш ранок починається з усмішок. А як у вас?